منابع خوراک دام قابل استحصال و وضعیت تعادلی آن در مقایسه با تعداد دام در استان گیلان

نویسندگان

1 محقق بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج، رشت، ایران.

2 بخش تحقیقات علوم دامی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایران.

3 کارشناس مسئول شورای فنی و پروتئین، معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، رشت، ایران

4 بخش تحقیقات علوم دامی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایران

چکیده

در این مقاله، وضعیت منابع تغذیه و تعداد دام در استان گیلان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل بخش دامپروری کشور موردبررسی قرارگرفته است. نیاز تغذیه‌ای جمعیت دامی استان بالغ‌بر 38/797 هزار تن ماده خشک علوفه‌ای و 12/386 هزار تن ماده خشک کنسانتره‌ای بوده و این در حالی است که در سال 1400، 56/1017 هزار تن ماده خشک علوفه‌ای و 31/225 هزار تن ماده خشک کنسانتره‌ای با اتکا بر منابع استانی قابل استحصال بوده است. بر این اساس، نیاز تغذیه‌ای جمعیت دامی استان به منابع علوفه‌ای از منظر ماده خشک مصرفی با اتکا به منابع استانی قابل تأمین است و 18/220 هزار تن مازاد بر مقدار موردنیاز نیز قابل بهره‌برداری خواهد بود. در مقابل، ماده خشک کنسانتره‌ای موردنیاز جمعیت دامی استان در حدود 81/160 هزار تن فراتر از مقدار منابع تولیدی در استان است و ضرورت واردات این اقلام به استان در کوتاه‌مدت اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. اگرچه به نظر می‌رسد ماده خشک علوفه‌ای قابل استحصال از منابع تولیدی در استان پاسخگوی نیاز جمعیت دامی استان است، اما با توجه به این‌که بخش قابل‌توجهی از ترکیبات علوفه‌ای تولیدی در استان مربوط به انواع کاه است، لذا باید راهکارهای بهبود کیفیت ترکیبات علوفه‌ای شناسایی و پیگیری شوند. از این منظر، برنامه‌ریزی برای برداشت دوره‌ای علوفه‌های خودرو در حاشیه مزارع و عرصه‌های غیر زراعی، ارتقای کیفیت مراتع استان، توجه به ترویج و توسعه کشت نباتات علوفه‌ای به‌عنوان کشت دوم در گستره شالیزارهای استان و به‌کارگیری روش‌های نوین فرآوری خوراک (فیزیکی، شیمیایی و زیستی) و بهبود کیفیت و بهره‌وری مواد خوراکی، پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها