استفاده از دانه ارقام دومنظوره باقلا به عنوان جایگزین بخشی از جیره جوجه های گوشتی

نویسندگان

1 استادیار بخش تحقیقات علوم دامی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گرگان، ایران.

2 دانشیار بخش زراعی و باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گرگان، ایران

چکیده

مهم‌ترین محدودیت ارقام قدیمی باقلا برای تغذیه طیور وجود تانن بالا در ترکیب دانه آن است، برای غلبه بر این محدودیت، پس از چندین سال کار پژوهشی، ارقام دو منظوره مهتا و شادان با هدف استفاده در تغذیه دام، طیور و آبزیان در کشور معرفی شدند. این ارقام به عنوان یک گزینه مناسب در ترکیب جیره غذایی دام، طیور و آبزیان می‌تواند تحولی اساسی در مدیریت و اقتصاد صنعت طیور کشور ایجاد نماید. به منظوارزیابی استفاده از ارقام دو منظوره باقلا در تغذیه جوجه‌های گوشتی آزمایشی با سه تیمار استفاده از باقلا رقم شادان (20 درصد)، استفاده از باقلا رقم مهتا (20 درصد) و تیمار شاهد (عدم استفاده از باقلا) در سطح فارم تجاری شرکت پیگیر در استان گلستان اجرا شد بر اساس نتایج این بررسی، استفاده از دانه باقلا علاوه بر تنوع بخشی به جیره، باعث افزایش وزن بدن، کاهش مصرف خوراک و افزایش درصد لاشه و کاهش چربی محوطه شکمی شد، بنابراین می‌توان دانه این دو رقم باقلا را بدون افت عملکرد و اثر سوء بر اندام‌های حیاتی بدن مثل پانکراس و ساختار روده، در جیره جوجه های گوشتی استفاده نمود. افزون بر این توسعه کشت و تولید این محصول نقش مهمی در تحقق کشاورزی پایدار، کاهش مصرف کودهای شیمیایی، اصلاح ساختمان خاک و شکستن چرخه بیماری‌های غلات ایفا می‌نماید.

کلیدواژه‌ها