تحلیل اقتصادی کشت لگو م های علوفه ای یکساله در استان البرز

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 استادیار پژوهش تحقیقات اقتصاد کشاورزی، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.

2 استادیار پژوهش بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی،

چکیده

چکیده
به منظور تعیین سودآوری کشت ارقام مختلف لگوم‌های علوفه‌ای یکساله در استان البرز، این پژوهش با استفاده از چهار رقم باقلا، سه رقم ماشک، دو رقم نخود علوفه‌ای و یک توده محلی خلر درقالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی در سه تکرار طی سال‌های1397 و 1398 در شهرستان کرج تحت شرایط آبی اجرا شد. تحلیل سودآوری تولید علوفه‌تر و خشک ارقام تحت بررسی با استفاده از روش بودجه‌بندی جزیی و بازده فروش انجام گردید. طبق نتایج، میانگین عملکرد علوفه‌تر و خشک ماشک گل‌خوشه‌ای (توده محلی زنجان) به ترتیب 51545 و 13025 کیلوگرم در هکتار و نسبت به محصولات دیگر بیشترین بوده است. از منظر اقتصادی، هزینه تولید ماشک گل‌خوشه‌ای 55 میلیون ریال در هکتار و کمترین بوده است. میانگین سود ناخالص تولید علوفه‌تر و خشک ماشک گل‌خوشه‌ای به ترتیب 185/7 و 160/6 میلیون ریال در هکتار محاسبه شده است. میانگین نسبت افزایش درآمد به افزایش هزینه محاسبه شده برای تولید علوفه‌تر و خشک ماشک گل‌خوشه‌ای به ترتیب 4/39 و 3/93 واحد و بازده فروش برآورد شده برای علوفه‌تر و خشک این ماشک به ترتیب 77/2 و 74/6 درصد برآورد گردید. بنابراین، کشت ماشک گل‌خوشه‌ای (توده محلی زنجان) به عنوان تیمار اقتصادی برتر در منطقه هدف مشخص شد.

کلیدواژه‌ها